الأربعاء، 18 ديسمبر 2013

دستور.. هانصور

صباح الإستقرار

انا كنت قاعدة لا بيا ولا عليا لقيت صديق بيسألنى:

- طبعاً هاتروحى الإستفتاء؟
- لا البركة فيك انت
-لا إزاى لازم تروحى ده واجب على كل مصرى عشان الإخوان مايكسبوش
-(مايكسبوش!!) -ده فى سرى- لا الإخوان مش هايكسبو حاجة حتى لو الناس صوتت بلا ده كويس هايشوفو ايه وجه الإعتراض و يحسنوه
- لا طبعا هايكسبو دول بيعرفو ينظمو و يحشدو، لازم تروحى و تقولى نعم عايزين البلد تستقر بقى
-حاضر.. اكيد

انا عن نفسي عندى بعض الإعتراضات على الدستور (زى ميزانية الدفاع اللى من المنبع دى) بس مادام الكل مبسوط من الفقر و الذل و التعليم الفاشل و الصحة المتدهورة و تأخر سن الزواج لغلو اسعار البيوت، فإشطة انا ماعنديش اعتراض ولا مشكلة

بس المشكله جهل بعض الناس بالعملية الإنتخابية الديمقراطية
المشكلة تأخر الوسائل و سهولة التزوير
المشكلة قلة الوعى بنتائج الإستفتائات و الإنتخابات
مثلاً استفتاء على إعلان دستورى أو قانون أو دستور، مش معنى إقراره انه مش هايتغير و مش معنى رفضه اننا هانعيش من غير دستور و نغنى "يا عينى الدستور ضاع، يا عينى ده كان بصباع"
مثلاً انتخاب عضو من أعضاء مجلس الشعب له آلية لخلعه، و لو مش موجودة لازم تكون موجودة لأن من باب أولى نائب الشعب، الشعب اللى يشيله، مش المجلس!

انا ممكن اكون عندى اعتراضات على الدستور، لكنى رافضة رفض قاطع ممثلى لجنة الخمسين

ممكن أسأل اللجنة بتاعة الشو الإعلامى ليه كان نصها ممثلين و اساتذة فقه مثلاً
ليه دستور يمنع تكوين الأحزاب ذات الطابع الدينى يبقى فيها ممثلين لحزب النور السلفى
ليه يبقى فيها ممثلين للجيش و الطب و أبو الثوار و مافيهاش ممثلة لستات البيوت
و اهم حاجة خالد يوسف إزاى؟؟

انا اللى أعرفه ان اى دستور لازم يكونه قانونيين و حقوقيين فقط، الحقوقيين يقولو ايه اللى يتكتب و القانونيين للصياغة

انا اللى اعرفه ان الدستور عام و شامل، اما الفقرات القانونية بتاعة الرئيس و مجلس النواب و الحكومة مكانها القانون مش الدستور
و قبل ماترد عليا تقولى الدول التانية هاقوللك ان ده عقد اجتماعى بيقول ان الحكم للشعب و الشعب عايز حقوقه من اللى واكلينها

 لكن دى لجنة شو إعلامى



سلام




ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق