الاثنين، 9 ديسمبر 2013

حاضر

كوكب اليابان الشقيق

إقرأ


سؤال:









لأى موظف حكومى أياً كانت درجته، إزاى يكون بإيده يغير ظلم و ما بيغيروش!


- فهمنى إزاى يكون فى أى خطر خارجى أو دولة معادية، حتى إسرائيل ممكن تبرر شر و عنف و دم على انسان مصرى؟

إحنا أكثر عداء لنفسنا، و أكثر خطر على حياتنا من أى حد تانى



- فهمنى ليه الجيش يحضر جلسات الموازنة العامة (بمعنى اصح وقت تقسيم التورتة) و يقول نصيبي كذا؟ (دستور مصر 2013)

ليه دولة فى حالتنا دى {الصحة + التعليم + البحث العلمى + البنية التحتية = صفر} و مش فى حالة حرب حقيقية، محتاجة حماية جيش و مبررله ياخد الفلوس دى كلها؟ (الإرهاب، مانا عارفة)



- فهمنى إزاى يكون فى كل بيت فى مصر كمبيوتر و مكتبة فى كل حتة و حالتنا الثقافية بالتردى ده (تردى دى عشان انا مثقفة و كدة)



- فهمنى إزاى فى القرن الواحد و عشرين فى عصر المعلومات و التكنولوجيا لسة فى فى مصر حد مش لاقى يشرب مياة نضيفة؟ أو يمشى فى طرق سليمة؟ أو يعيش حياة آدمية؟

لا انا عايزة أفهم بجد؟

يعنى بدل ما القوات المسلحة تقول: "ياخونا مادام بناخد مليارات من فلوس مصر إحنا قررنا نضم علينا وزارة البحث العلمى و البنية التحتية أو نشر الثقافة (اللى هى أول حماية ضد الارهاب)". بتقول: "انا عايزة أمسك طريق مصر اسكندرية و الم فلوس الكارتة" (اللى هى تعتبر ملاليم بالنسبة للى بياخدوه بس اهو يشغلو المجندين فى حاجة)

التجنيد الاجبارى فى بعض الدول الاسياوية و اعتقد فى روسيا بيخلى المجندين يشتركو فى محو الامية و رصف الطرق و تنضيف البلد و إحنا المجند عندنا يا بيعمر مزاجه على الحدود يا بيخدم الباشا و ولاده و المدام

الجيش المفروض وظيفته هى الحرب، و فى حالة السلم بيدرب المجند على استخدام الاسلحة و الاساليب القتالية، لكن بما ان هذا ما وجدنا عليه ابائنا و أهى سبوبة حلوة بردو استمرينا على الغلط.



- فهمنى إزاى دولة "المفروض" تخلصت من "الظلم" و "الفساد" بمظاهرات تحولت لعنف فى 2011 تلغى حق التظاهر و تلاحق مرتكبيه اكنها جريمة، ماهو كدة يبقى لو بقى فى ظلم و فساد اكيد مش هايدينى موافقة على اخطارى بطلب المظاهرة، ولا ايه؟

انا مش بتكلم ع السياسة و مش هاتكلم فيها، انا بتكلم ع المنطق


حاضر انا هاقول حاضر، انا مش خسرانة حاجة، انا عايشة كويس و بشرب قهوة فى كافيهات و بكتب بلوج فى اوقات فراغى، بس فكر لحظة ان مجرد "صدفة" هى اللى خلتنى هنا دلوقتى و خلتك بتقرا، مش نايم فى عشة صفيح فى المقابر ولا بتصرف على اسرتك بـ 800 جنيه فى الشهر

حاضر، هاسكت


سلام



ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق