الأربعاء، 21 نوفمبر 2012

الحرية و العدالة

حرية؟

لا !!!

طب قول والله
يا جدع قول كلام غير ده؟

انا مش هاتكلم على محمد محمود

مش هاتكلم على الدستور اللى عايشين منغيره بقالنا سنتين

لا انا مش هاتكلم عن وظايف وزارة القوة العاملة اللى الحزب هو اللى بيعلن عنها أو الغاز الطبيعى اللى تبع وزارة البترول اللى بردو الحزب هو اللى هايدخله "بالبطاقة"

لا، مش هاتكلم عن هدر الموارد، ولا محسوبية التعيين فى الدولة، مش هاتكلم عن اعادة المحاكمات اللى محصلتش، ولا الديون اللى بنغرق فيها كل يوم عن التانى

ولا كمان هاتكلم عن استخدام الشريعة الاسلامية و اهانة الدين للوصول لأغراض و مكاسب سياسية

ارمى كل الكلام ده فى الزبالة و افتحلى اخر حلقة من برنامج ذا فويس، او اقولك تعالى نروح اخر جزئ فى توايلايت

اه بهزر، اومال انتحر

مالقيوش اسم تانى؟؟ هل الاخوان بيدورو على حرية؟؟ نقول مثلاً هل انا حرة اغير دينى فى حكمهم؟
حرة البس على كيفى؟
حرة اكون وزيرة او رئيسة اى مؤسسة او على اى مستوى ؟
هل انا حرة اختصم الحكومة على الاتوبيس اللى اتفرم تحت عجل القطر؟

بلاش، عدالة ايه؟ فين؟

طب ادينى امارة كدة

لما كل انابيب البوتجاز بتتوزع فقط عن طريق الحزب عشان ياخدو ارقام بطايق الناس اللى هايزورو بيها سوا الانتخابات او الاستفتاء

لما يعينو شباب بمرتب الف جنيه فى الشهر عشان يوصل عيش مهرب من المخابز من ابو شلن يبعيوه شوية اغلى بس بردو بصور البطايق؟

هل من العدالة كتابة الدستور زى مايكون انا بس اللى بفهم فمحدش هايكتبه غيرى؟

مرارتى و قلبى الصغير لا يحتمل

و النبى لاتغيرو الاسم، خليه حزب النهضة، سموه حزب مصر الاسلامى، حزم الامة المؤمنة، اى فكس ان شاء الله تسموه حزب سرحان و نفيسة، بس بلاش حرية مالكوش دعوة  بيها، بلاش عدالة، انتو ماتعرفوش معناها ايه



سلام




ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق