الثلاثاء، 19 نوفمبر 2013

7 رصاصات غادرة

انا فى شغلى زى مانا، حتى من تلات سنين..
و بعدين اترقيت من سنتين و اترقيت تانى السنة دى
انا فى شغلى و انا مابفهمش فيه.. انا مدرس.. محاسب.. مراقب.. ملاحظ
انا عقيد.. و بقيت عميد
انا موجود عشان مافيش محاسبة بالرغم من ان فيه عقاب.. عقابنا فى حالة من اتنين
اللى مابيسمعش كلام الكبار
اللى بيتقدم كبش فدا للرأى العام
انا زى مانا و انت بتتغير، بتتعمى .. بتتكسح و بتموت..غرقان فى مركب.. مريض فى سرير حكومى.. برصاص الداخلية و الدفاع اللى معندهمش قناصة ولا خرطوش
انا عندى اسرة زيك بالظبط.. بس انا محتاج الستين الف جنيه فى الشهر بتوعى، انا عندى ولد و بنت بسم الله ماشاء الله عليهم.. بيدرسو فى جامعات بلاد برة
انا محتاج الموكب اللى بمشى فيه و باقفل بيه الشارع، انا لازم أوصل بدرى امضى على ورق و اتكلم مع ناس، و اقعد امضى و اتكلم و امضى و اتكلم و اقبض ستين الف جنيه و اروح الشغل بدرى و اعلم ولادى برة

انت مش محتاج بلد، مش محتاج نظام، مش محتاج محاسبة، مش محتاج اكل نضيف، مش محتاج مياة اصلاً او لو جتلك مش لازم تكون نضيفة اوى يعنى، مش محتاج تعليم كويس لولادك، ايه المشكلة لما مدرس يخرق عين ابنك ولا ابنك يتفصل من جامعته عشان عبر برأيه السياسى المخالف لأتجاه الدولة العام، ما فى داهية مستقبله، هو لو كان حتى اتخرج كان هايلاقى شغل؟

ايه المشكلة لما تركب قطر و تموت، تتعالج فى مستشفى حكومى و تموت، تعبر عن رأيك أو تطالب بحقك فى حياة محترمة زى حياتى و تموت

انت شاغلنا بموتك ليه يا اخى.

موتى انا اللى مصيبة، رصاص قتلك انت مش موجود ماحصلش لكن رصاص قتلى رصاص غادر، شرير و شيطانى، ماستحقهوش حتى لو انا كنت السبب فى قتل الملايين بسكوتى و وجودى فى نظام فاسد ماحولتش اصلحه

ايه المشكلة لما تلتين البلد مش عارفين يعيشو، و نص البلد مش لاقى يكمل لأخر الشهر و تلتهم عايش فى عشش صفيح؟؟ ايه اللى جرى يعنى؟

انا مش هاخلى الدولة و الحكومة تشتغل عشان البلد، انا هاخلى البلد تخدم نظام مكون من بضع افراد او بضع عائلات، بيستفيدو من جوع ملايين، و نكبة بلد

لازم تعرف حدودك و حدودك هى انك تفكر على طول فى مصلحتك المباشرة، عشان تفضل خايف و مستنى اللقمة و بتقول: "ما يموتو و انا مالى؟"



سلام




ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق